Začiatkom tohto týždňa sme vás informovali o billboardoch, ktoré minulý týždeň „narástli“ pred zamagurským mestečkom Spišská Stará Ves, v ochrannom pásme Pieninského národného parku.
Správa PIENAP-u chce aj touto cestou vysloviť poďakovanie objednávateľovi reklamnej stavby zato, že v piatok 28.09.2018 odstránil oba billboardy. ĎAKUJEME. Som rád, že stavebník vzal do úvahy náš názor a rozhodol sa nedehonestovať túto významnú turistickú oblasť tzv. vizuálnym smogom.
Osobne ma prekvapila proti billboardovská nálada návštevníkov oficiálnej facebookovej stránky Pieninského národného parku, rovnako ako aj niekoľko podnetov, ktoré prišli na môj pracovný mail. Dnes, keď som fotil miesto stavby už bez billboardov, pristavil pri mne auto jeden vodič, že vraj mi musí zagratulovať k výhre. Žiaľ situácia, ktorá vznikla nie je o tom, či niekto vyhral alebo prehral. Je to len a len o tom v akom životnom prostredí chceme žiť. Práve pre tieto reakcie som bol zvedavý ako sa s témou vizuálneho smogu vysporiadali v iných regiónoch Slovenska. Navštívil som viacero internetových stránok a záver je rovnaký na aký prišli tvorcovia študentského dokumentu o vizuálnom smogu pod názvom Každý potrebuje reklamu, cit.:“ Ak sa opýtate ľudí na ulici, ťažko nájdete človeka, ktorý by povedal, že sa mu všadeprítomná reklama páči. Väčšinou to končí vetou: „Ja si to aj tak nevšímam, čo tam je napísané…„.
Reklamné stavby v konečnom dôsledku nie sú záťažou len v krajine, ale sú aj záťažou našej mysle bez toho, aby sme si to vôbec uvedomovali. Podľa klinického psychológa Mgr. K. Kleinmanna, ktorý sa vo svojej diplomovej práci zameral na štúdium vplyvu vonkajšej reklamy na vodičov (zisťoval ako veľmi, alebo či vôbec sú vodiči rozptyľovaní billboardami) je záver jeho práce jednoznačný. Zistil, cit. „vplyv billboardov na správanie a pozornosť vodiča je signifikantne významný.“
Billboardom sa vo svojom článku Sbohom, billboardy! venoval Miloš Čermák, šéfredaktor IHNED.cz. Zamyslel sa okrem iného aj nad tým, prečo skončiť s reklamou na billboardoch. Pritom ako v článku píše „Osobně mám pro billboardy slabost, takže mi možná budou chybět. Počátkem devadesátých let pro mě byly, jakkoliv to skoro po čtvrtstoletí zní divně, určitým symbolem svobody“. Príspevok však končí jednoznačným záverom, „Většina lidí billboardy nechce, to je fakt. A země s vyspělou politickou i jinou kulturou mají kolem silnic billboardů rovněž spíše méně než více. To je taky fakt. Ano, počátkem devadesátých let billboardy mohly být symbolem svobody. Dnes naši svobodu potvrzuje, že se s nimi s respektem k většinovému názoru rozloučíme. Je to dobrá zpráva.„
Zdroj:
https://ekonom.ihned.cz/c1-65871190-sbohem-billboardy,
https://www.youtube.com/watch?v=Sg_LS5fx1xo,
https://www.youtube.com/watch?v=fdfEsKwyeDI,
https://www.youtube.com/watch?v=BTbJCthP6OE&t=8s
Autor a foto: V. Kĺč.